Day-19_05

Prešov 2019

Our last transnational mobility of the “Mathematics through Sports” project was in the city of Prešov in Slovakia where is one of the centres which have collaborated in this project with the centres of Zamość, (Poland) and Daugavpils (Latvia).

The nearest airport to Presov is in Budapest and we took the opportunity to visit the main monuments of the Hungarian capital. The city is divided into two parts by the Danube river, the highest and mountainous part (Buda) and the flattest part (Pest). On a bicycle tour of the city, a guide showed us the features of each part and the many rivers which connect both areas. At night, we saw the beauty of this city on a boat tour of the Danube, where we were impressed by one of the symbols of the city, the Parlament. The imperial past of this city is reflected in its impressive buildings, sculptures and, especially, thermal baths (we visited one of the most emblematic, the thermal bath Széchenyi).

On June 16, we arrived at Prešov by bus and the next day, we started the first day of work at the school Smeralova v Presova with the following program:

• Analysis and evaluation of mobility activities in Slovakia and Spain
  • Sharing of the information about the activities carried out after the mobilities
  • Presentation of the report on the dissemination of project results
  • Analysis of target success indicators
  • Submission of activities to ensure dissemination and sustainability of the results
  • Preparation of documents for the final report
  • Conclusions and evaluation of the meeting

In the afternoon, we made a guided tour of the city and at night, we had the official dinner with the participants in the meeting and other members of the host center.

On June 18 we visited the Pieniny National Park on a boat trip on the Dunajec River. Later, we visited Lubovna Castle, a distillery and a chocolate factory all within Nestville Park. At the end of the day we had the delivery of diplomas and certificates of attendance of all the participants in this transnational mobility.

The next day, we visited the city of Prešov more closely and went to an exhibition about Warhol (whose parents were Slovaks) in the art museum of the city with the Slovak teachers. In this way , we said goodbye to this beautiful city and our kind hosts and the Latvian and Polish teachers along with those who have enjoyed the realization of our project, in order to keep in touch to carry out activities in the future.

La última movilidad transnacional del proyecto “Mathematics through Sports” fue en la ciudad de Prešov en Eslovaquia, donde está uno de los centros donde colaboramos en este proyecto junto con los centros de Zamość (Polonia) y Daugavpils (Letonia).

El aeropuerto más cercano a Prešov está en Budapest y aprovechamos la oportunidad para visitar los principales monumentos de la capital de Hungría. La ciudad está dividida en dos partes por el rio Danubio, la parte más alta y montañosa (Buda) y la parte más llana (Pest). En un recorrido en bicicleta por la ciudad, una guía nos mostró las particularidades de cada parte y los numerosos rios que unen ambas zonas. Porla noche, comprobamos la belleza de esta ciudad en un recorrido por el Danubio, donde nos impresionó uno de los símbolos de la ciudad, el Parlamento. El pasado imperial de esta ciudad queda reflejado en sus impresionantes edificios, esculturas y, especialmente, baños termales (visitamos uno de los más emblemáticos, el baño termal Széchenyi).

El día 16 de Junio, llegamos a Prešov en autobús y, al día siguiente, comenzamos la primera jornada de trabajo en el colegio Smeralova v Presova con el siguiente programa:

• Análisis y evaluación de las actividades de las movilidades en Eslovaquia y España
  • Puesta en común de información sobre las actividades realizadas después de las movilidades
  • Presentación del informe sobre la difusión de los resultados del proyecto
  • Análisis de los indicadores de éxito de los objetivos del proyecto
  • Propuesta de actividades para asegurar la difusión y sostenibilidad de los resultados
  • Preparación de los documentos para el informe final
  • Conclusiones y evaluación de la reunión

Por la tarde, hicimos una visita guiada por la ciudad y por la noche, tuvimos la cena oficial con los participantes en la reunión y otros miembros del claustro del centro anfitrión.

El día 18 de Junio visitamos el parque nacional Pieniny en un recorrido en barca por el rio Dunajec. Más tarde, visitamos el castillo Lubovna, una destilería y una fábrica de chocolate todo dentro del parque Nestville. Al final del día tuvimos la entrega de diplomas y certificados de asistencia de todos los participantes en esta movilidad transnacional.

Al día siguiente, visitamos más detenidamente la ciudad de Prešov y fuimos a una exposición sobre Warhol (cuyos padres eran eslovacos) en el museo de arte de la ciudad acompañados por los profesores eslovacos. De esta forma nos despedimos de esta preciosa ciudad y de nuestros amables anfitriones y los profesores letones y polacos junto con los que hemos disfrutado de la realización de nuestro proyecto, con el propósito de seguir en contacto para realizar actividades conjuntas en el futuro.